vše o tvoření s ke tvoření... kreativní pomůcky a materiál, kurzyod roku 2009

Kontakty

Petra Nemravová

Nemravka.cz - provozovna

Nemravka.cz
(areál Autocentra Vojkov)
K nemocnici 50
251 62 Tehovec-Vojkov
Přečtěte si, jak se k nám dostanete.

e-mail: info@nemravka.cz
+420 602 479 542

Provozní doba:
po 8.30 – 14.00

čt 8.30 –  14.00 

OSOBNÍ VYZVEDNUTÍ OBJEDNÁVEK A NÁKUP U NÁS PO DOMLUVĚ. VOLEJTE, PIŠTE NA NÍŽE UVEDENÉ KONTAKTY.

Informace o objednávkách
objednavky@nemravka.cz
+420 602 479 542

Obecné informace
info@nemravka.cz

Informace ostatní
petra@nemravka.cz

Nekonečný příběh razítek

Kdo se do nich zamiloval, ví, jak moc pravdivá slova výše napsaná jsou. Razítek zkrátka nikdy není dost, a i když si myslíte, že už tři krabice musí stačit, máte všechny možné motivy a jste ve výběru obezřetní, stejně občas propadnete kouzlu motivů dalších. Tedy tak to alespoň mám já a myslím, že v této závislosti rozhodně nejsem sama… :o)

Razítka se hodí (bohužel či – dík) i na polymerové hmoty, o scrapbooku ani nemluvím. Je jich nepřeberné množství – typů, motivů… Jaká razítka tedy pořídit, k jakým technikám se hodí?

Nejprve jaká lze pořídit:

  • Razítka na dřevěném štočku – tato razítka většinou bývají jedna z nejdražších, jsou pevná, a pokud se o ně dobře staráte (po použití je ihned očistíte), vydrží vám téměř nekonečně dlouho. Funkční část razítka – tedy část s motivem – je z pevné gumy. Výrobci těchto razítek jsou např. Hero Arts či Aladine.

         

  • Razítka na tvrdé pěně – jsou levnější variantou razítek se dřevem. Při tiskání na polymerovou hmotu občas můžete bojovat s hloubkou motivu, resp. hloubkou otisku. Pěna totiž není tak pevná jako dřevo, a nepřenáší proto tlak vyvinutý na povrch tak dobře. Proto při razítkování, kdy ve hmotě potřebujete „vyrobit“ hluboký otisk, buďte obezřetní a věnujte pozornost každému místu na razítku a pořádně na něj zatlačte. Přichází v úvahu ještě jedna verze – razítko samotné lze z pěnového štočku poměrně snadno sloupnout a funkční část pak použít jako texturovací plátek, který je z gumy. Pokud jej používáte jen na polymer, pak nic nebrání tomuto kroku. Pokud však máte razítka „na střídačku“ a používáte je i ve scrapbooku, praktičtější je ponechat texturovací plátek na štočku. Nejznámějším výrobcem těchto razítek je Aladine. 

         

  • Cling razítka – cling je vlastně pěnová hmota většinou cca 8 mm vysoká, která je z jedné strany lepivá a buď již přitisknutá k funkční – tedy texturovací – části razítka, nebo je k takovému razítku přibalená. Můžete ji pak i s motivem vystřihnout. Z druhé strany můžete pěnu i s razítkem dočasně „přilepit“, neboli přitisknout k akrylovému bločku a po použití opět odejmout. Samotná funkční část může být z pevné gumy nebo fotopolymeru. Výrobci těchto razítek jsou např. Ranger, Prima marketing, Inkadinkado, Crafty Individuals apod. 

                  

  • Čirá razítka nebo silikonová razítka – jsou razítka nejlevnější a v obrovské škále motivů. Jde vlastně o fotopolymer, který je z jedné strany opatřen motivem, ze strany druhé jej lze přitisknout k akrylovému bloku. Tato razítka lze použít, stejně jako ostatní, na polymerovou hmotu i scrapbooking. Po použití je nutné je dobře očistit. Jejich nevýhodou je o něco kratší životnost, někdy lepivost samotného razítka a menší pevnost motivu oproti razítkům gumovým. Mezi nejznámější výrobce patří Hero Arts, Kaisercraft, Fiskars, SMT Creatoys, Viva Decor, Rayher, Basic Grey a mnoho mnoho dalších.

         

  • Texturovací razítka – mezi kategorii razítek lze zařadit i texturovací plátky, kterými lze také v pravém slova smyslu razítkovat, tedy nanášet barvu v místech, které jsou na textuře vyvýšená. Většinou se vyrábějí z tvrdé gumy nebo plastu a jejich použití je odvislé od hloubky textury a hustoty motivu. Přímo na práci s polymerovou hmotou jsou vyvinutá např. texturovací razítka od Lisy Pavelky či Cool Tools. Můžete s nimi však "razítkovat" i na papír. 

         

K čemu razítka použít:

Základní dvě velké skupiny technik použití razítek na polymerové hmotě jsou razítkování samotné (tedy otištění barvy na polymerovou hmotu pomocí inkoustů, akrylových barev atd.) a vytvoření reliéfu (tedy vtlačení motivu do hmoty), se kterým dále můžete pracovat.

  • Razítkování je, co se polymerové hmoty týká, technikou z kategorie: snadno, rychle a efektně. Na polymerovou hmotu můžete přenést vlastně jakýkoliv motiv. Záleží jen na tom, jaký použijete na otištění motivu inkoust. Na razítkování jako takové se nejlépe hodí razítka s inkoustem na bázi oleje (např. Archival) nebo inkousty na bázi rozpouštědel (např. StazOn). Oba tyto inkousty se před ani po upečení nerozpíjí, a lze je proto použít i např. na otisk písma. K těmto razítkům můžete jako podkladové – pro vytvoření barevné plochy – využít inkousty alkoholové (např. Adirondack nebo Piňata v lahvičce) nebo křídové a pigmentové (např. Brilliance, Adirondack, ColorBox v poduškách). Kromě alkoholových inkoustů však musíte dávat pozor na rozpíjení a otěruvzdornost – je lépe je zafixovat např. tenoulinkou vrstvou čiré (transparent, průhledné) hmoty. Kontury razítky natištěné dále můžete vybarvovat permanentními fixy nebo již zmíněnými inkousty. Použití razítek jsem např. představila v Radách ptáka Loskutáka.

  • Vytvoření reliéfu je všeobjímající termín, který zahrnuje např. techniky nanášení pudrů na vyvýšená místa, razítkování pudry, Sutton Slice, technika tapisérie, nanášení inkoustů a následné broušení vystouplé vrstvy, Mica Shift, Mokume gane, Magic Hidden a další. Společného mají právě ono vytvoření reliéfu na hmotě. Z tohoto důvodu se pro tuto skupinu technik většinou hodí spíše razítka hlubší, která na povrchu hmoty lépe vytvoří reliéf. U technik, u nichž jsou vrchní vrstvy seřezávány a objevují se ty spodní (Mica Shift, Mokume gane, Magic Hidden), je zvláště důležité použít razítka, která jsou hluboká. Měla by být také dostatečně „ostrá“, tzn. bez zaoblení na vrchu a velkého rozšíření linií směrem k podkladovému plátku razítka (podíváte-li se z profilu). Na „seřezávané“ techniky se hodí spíše motivy větší, byť různorodé (např. texturovací plátky od Lisy Pavelky). Na techniky, kdy pouze obtisknete motiv a pak jej potíráte pudry, akrylovými barvami nebo inkousty, jsou naopak vhodnější razítka s drobnějšími motivy, kde můžete skvěle využít bohatost a jemnost motivů (např. textury Cool Tools, nebo Judi Kins). Stejně tak např. u techniky Sutton Slice, kdy vmačkáváte kousky hmoty přímo do razítka, je vhodné použít jemnější vzor (pozor, tuto techniku lze použít jen za použití texturovacího razítka).

Náramek s reliéfem razítka na pěnovém štočku Aladine             Náramek s texturou Swirly Q / Lisa Pavelka

Korále s texturou                                                              Šperky s texturou Swirly Q / Lisa Pavelka

Korále s texturou                                                                      Náhrdelník s texturou 

Účelem článku je vás seznámit s tím, co vše je s razítky možné, vše ostatní můžete najít na internetu dle názvů technik, ale také v mé první knize Fimo – šperky z polymerové hmoty, mnoho technik za použití textur naleznete v knize Complete Book of Polymer Clay od Lisy Pavelky a dalších knihách např. od Donny Kato, které blíže popisují povrchové techniky práce s polymerovou hmotou.

Na závěr několik tipů, jak vybrat a opatrovat razítka:

  • Při nákupu razítka věnujte pozornost zejména hloubce motivu (na seřezávané techniky se hodí hlubší textury) a jeho hustotě (pro nanášení inkoustů a broušení, ale také např. pro Sutton Slice jsou vhodné jemnější motivy).
  • Na velikosti záleží – pokud jste minimalista, vyrábíte šperky spíše v řádu milimetrů, pak jsou pro vás vhodnější razítka jemnější s drobnými motivy, které se na vašich drobných špercích „ukáží“ celé.
  • Pokud naopak vyrábíte šperky a užitné předměty větší, motivy i samotná razítka jsou vhodnější ve větších velikostech, kde nezaniknou přílišné detaily.
  • Po použití razítko důkladně očistěte – existují speciální čističe na razítka, vhodné je použít také např. starý zubní kartáček, kterým odstraníte zbytky hmoty, která může povrch razítka naleptat.
  • Čirá razítka skladujte v šanonu přilepená na euro obalu, dovnitř obalu vložte barevnou čtvrtku – barevností tak odlišíte různé druhy motivů a průhledná razítka budou lépe vidět. Nebo si můžete pořídit originálním pouzdru na razítka od Tima Holtze. Cling razítka je zase ideální skladovat v obalech na cd :-). 
  • Razítkem může být i váš umělecký podpis či monogram, který vám vyrobí kdekoliv tam, kde se vyrábějí razítka. Vtiskněte jej na zadní stranu vašich šperků a dodáte jim tak puncu jedinečnosti.

Přeji hodně zdaru i zábavy při razítkování a pro maminky jen upozornění: pokud se nebojíte trochy barvy na triku a všech odkrytých částech těla vaší ratolesti, děti budou z razítek nadšená – mohou je zkombinovat třeba s vybarvováním pastelkami a vám tak dopřejí chvilku času na tvoření ;-).

Petra Nemravka 

PS: pokud jste kromě polymerové hmotě propadli i scrapbookingu, zde článek o razítcích z pohledu scrapbookového nadšence :-)




Kontaktní formulář
   
   
S Vašimi osobními údaji pracujeme dle našich zásad zpracování osobních údajů.